Mai putem vorbi despre o vacanță în adevăratul sens al cuvântului dacă aceasta vine la pachet cu… temele? Au ele rolul de a-i ajuta pe copii să nu uite materia sau reprezintă doar un motiv de stres atât pentru elevi cât și pentru părinții care abia răsuflaseră ușurați la încheierea anului școlar? Au cu adevărat nevoie de teme elevii de la ciclul primar? Cum procedăm ca temele de vacanță să nu transforme mult-așteptatele zile de vară în lungi negocieri părinți-copii cu privire la dozarea timpului de lucru? Vreți să știți cum privesc copiii temele de vacanță? Gândiți-vă la următorul scenariu: când vă aprobă cererea de concediu, șeful vă pune în brațe și un teanc de dosare cu care să vă distrați în zilele libere. Cât de bucuroși ați fi?
Când vine vorba despre temele de vacanță, părerile profesorilor, psihologilor și părinților acoperă toată paleta de nuanțe posibile: unii sunt pro, alții total împotrivă, iar mulți aleg calea de mijloc, mai comodă: acceptă că nu sunt iubite de copii dar….sunt utile.
Pe elevi nu-i mai întreabă nimeni, poate și pentru că răspunsul lor e deja știut.
Ce spun studiile?
O simplă căutare pe internet, pentru a înțelege rolul temelor pe vacanță, vine cu o maresurpriză! Ministerul Educației, printr-un ordin emis în anul 2016 și încă în vigoare, nu recomandă temele de vacanță „În perioada vacanțelor, de regulă, nu se vor da teme pentru acasă elevilor din învățământul primar și gimnazial” ( Ordinul 5893 din 28.112016). Un ordin pe care puțini învățători și profesori îl respectă, cel puțin în învățământul de stat. Indiferent că au terminat clasa pregătitoare sau clasa a 7-a, elevii au plecat de la serbarea de sfârșit de an sau de la ultima oră de curs cu caiete de lucru, recomandări de culegeri de rezolvat sau măcar… liste de lectură.
În ceea ce privește argumentele în baza cărora elevii primesc teme pe perioada vacanțelor, în România a fost realizat până în prezent un singur studiu care să măsoare eficiența acestora. Este vorba de un studiu al expertului în științele educației, Dacian Dolean, cercetător la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. Studiul a măsurat efectul vacanței de vară asupra elevilor care trec din clasa 1 în clasa a 2-a“ deoarece aceasta este o perioada sensibilă, în care pot apărea pierderi de cunoștințe și deprinderi”, precum și efectul exercițiilor din caietele de vacanță. Concluziile acestui studiu, publicat pe platforma edupedu.ro, sunt, pe scurt următoarele:
- La citire, rezultatele au arătat că aceste teme nu au avut un efect semnificativ. Autorul studiului atrage însă atenția că: Trebuie înțeles însă că efectele genelor și ale mediului de acasă sunt foarte mari, de aceea câteva sarcini din culegeri date la toți elevii nu vor rezolva problema.
- La matematică, în schimb, cercetătorul Dacian Dolean spune că a observat “o ușoară tendință de diminuare a abilităților la matematică la această vârstă“. Rezultatele au sugerat că cele 3 luni de vacanță de vară pot avea un efect negativ asupra cunoștințelor și deprinderilor de calcul matematic, Autorul studiului consideră că un număr mic de exerciții de matematică (10 minute pe zi, timp de 2-4 zile pe saptamână) pe parcursul verii ar putea avea rezultate benefice.
- Lectura s-a dovedit o activitate benefică pe parcursul verii, arată studiul mai sus menționat, “ Această activitate având potențialul de a avea efecte de transfer asupra dezvoltării vocabularului elevilor“ afirmă autorul.
(reamintim că studiul a inclus elevii absolvenți de clasa 1)
Ce recomandă dascălii și ce părere au părinții ?
Echilibru este cuvântul pe care îl folosesc marea majoritate a consilierilor școlari, psihologilor și profesorilor din țara noastră, atunci când vine vorba despre locul pe care să îl ocupe temele în vacanța copilului. Multitudinea de articole și interviuri disponibile insistă asupra faptului că temele de vacanță îl ajută pe copil să mențină legătura cu școala, cu ce a învățat în timpul anului școlar precedent și reprezintă o oportunitate de fixare a ceea ce a fost neclar. Cu toții, cadre didactice și psihologi, întăresc importanța lecturii ca principală activitate pentru perioada vacanțelor.
Avem și aici un studiu realizat în anul 2017 de Ministerul Educaţiei Naţionale şi Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei, la care au participat aproape 71.000 de actori implicați în procesul de învățământ ( părinți, cadre didactice, elevi). Rezultatele sunt cel puțin …amuzante când vine vorba despre procentul cadrelor didactice care respectă sau nu recomandarea ministerului de profil de a nu da teme pe vacanță. În timp ce mai mult de jumătate dintre profesori declarau ca NU dau teme pe vacanță, de partea cealaltă, 60% dintre elevi afirmau că primesc teme pe vacanță. Unde o fi adevărul?
Conform aceluiași studiu, temele, în general, sunt considerate de cei mai mulţi dintre respondenţi utile şi necesare pentru îmbunătăţirea învăţării, dar obositoare. Temele pentru acasă conduc la nelinişte, îngrijorare sau stres. Această afirmaţie este susţinută cu prioritate de către părinţi (70,7%) şi de către elevi (67,8%), în ponderi mai ample la liceu şi la gimnaziu, unde şi complexitatea temelor este mai mare. În acelaşi timp, aproape 80% dintre părinţi afirmă că elevii au nevoie de sprijin în rezolvarea temelor.
Ce soluții au părinții?
Indiferent dacă este de acord sau nu cu temele de vacanță, dacă este convins sau nu de studiile și părerile psihologilor, până la urmă părintele este cel care ajunge să fie puntea între cerințele profesorilor și dorințele copiilor. În cazul în care copilul a primit totuși teme și pentru a-l convinge să le includă în programul zilelelor de vacanță, profesorii recomandă ca în prima parte a vacanței, singurele sarcini să fie cele de lectură. Nici perioada călătoriilor nu ar trebui încărcată cu stresul temelor. După ce au trecut primele săptămâni de vacanță, copilul va trebui să includă treptat în programul său zilnic și un timp dedicat temelor ca să nu ajungă în situația ca în ultimele săptămâni de vacanță temele nerezolvate să îi acapareze tot timpul.
În cazul copiilor mai mici, care nu au capacitatea de a doza sarcinile primite la perioada de timp în care trebuie rezolvate, un program stabilit de comun accord este esential (de ex.: lunea și joia de la 10 la 11, etc).
Cei mai mulți copii, indiferent de vârstă, vor fi greu de convins să facă teme în vacanța de vară, perioadă de timp pe care o așteaptă tot anul și pe care o asociază cu o libertatetotală.
Consilierii școlari recomandă câteva modalități ca să-i convingeți pe copii să accepte mai ușor temele de vacanță :
- Stabiliți încă de la începutul vacanței data la care va începe să rezolve temele (ex. 1 iulie, 15 iulie etc) și amintiti-i pe măsură ce se apropie ziua respective ( mai sunt 7, 6, 5 zile etc);
- Intrebați copilul în ce parte a zilei ar preferă să rezolve teme și repectati-i dorința. Măcar în timpul vacanței să aibă această libertate;
- Alternați activitățile pe care le face cu ușurință cu cele la care are nevoie de sprijin;
- Chiar dacă va fi tentat să rezolve în prima parte a vacanței activitățile preferate, nu-l lăsați să-și amâne pânăîn ultimelesăptămâni activitățile pe care le consideră mai grele.
Îi întrebăm și pe copii ce părere au?
Am vrut să aflăm și părerea copiilor despre teme, deși răspunsurile lor erau previzibile. Am ales doi copii aflați la extreme, unul la începutul ciclului primar și celălalt la sfârșitului celui gimnazial.
Ema, 7 ani, absolventă de clasa pregătitoare
Am primit la serbare două caiete de lucru pentru vacanță. Nu îmi place să fac teme în vacanță. Imi place sa citesc cărți cu animale. Cam 5 pagini pe zi. În vacanță îmi place să mă joc pe afară, să mă uit la desene animate, să mă plimb cu bicicleta, să mă joc cu cațelul, și, cel mai mult, să merg la mare.
Alex, 13 ani, trece în clasa a 8-a
Temele mi se par cele mai aiurea chestii pe care să le faci în vacanța de vară, pe care abia o așteptam. Dar eu trec în clasa a 8–a și sunt dispus să lucrez pe perioada vacanței pentru că știu că îmi va prinde bine la examenul de Capacitate. Mi se pare în regulă să fac teme maxim 3 ore pe zi. Ce îmi place să fac în vacanță?Să mă uit la filme, să mă văd cu prietenii, să ascult muzică, să călătoresc cu familia, să fac sport și să dorm mult, pentru că în timpul școlii sunt mereu obosit, nu am niciodată timp să dorm cât aș vrea.
Vedem în răspunsurile copiilor cât de importante sunt activitățile realizate împreună cu familia dar și activitățile în aer liber. Psihologii ne sfătuiesc să ne facem timp pentru aceste activități pe care să le facem împreună cu copiii și care, pe termen lung, au un rol chiar mai important în formarea afectivă și intelectuală a copilului, decât controversatele teme pe vacanță. Pe lângă excursiile, taberele și vacanțele la mare sau la munte, iată câteva idei, cu costuri minime, care pot fi adaptate în funcție de orașul în care locuiți.
- Mergeți cu cortul – pentru copii e o ocazie extraordinară să învețe despre natură, protecția mediului, astrologie.
- Vizitați o grădină zoologică/ botanică din orașul dvs sau din cel mai apropiat. Vorbiți-le despre animalele/ plantele văzute acolo.
- Mergeți la un film proiectat într-un cinematograf în aer liber.
- Vizitați un muzeu de istorie/ de artă.
- Fiți turiști pentru o zi și vizitați obiectivele turistice din orașul dvs. Documentați-vă și vorbiți-le copiilor despre semnificația lor.
- Mergeți la o piesă de teatru.
- Faceți o călătorie scurtă cu trenul în cel mai apropiat oraș. În general copii au gratuitate sau reduceri la transportul cu trenul și ați fi surprinși să aflați câți copii nu au mers niciodată cu trenul, deși sunt la scoala gimnazială.
- Organizați seri tematice în familie : gastronomie internațională/ seară de jocuri/ seară de karaoke.
- Faceți un foc de tabără.
- Confecționați decorațiuni pentru camera copilului.
Astfel de activități realizate împreună cu copiii, vor transforma zilele de vară în amintiri prețioase pentru întreaga familie și vor face mai suportabile orele petrecute pentru îndeplinirea sarcinilor școlare primite pe vacanță.